U bent hier

96% automobilisten vervangt ruitenwissers te laat

Vervang jij jouw ruitenwissers op tijd?

18 december 2017
Volgens autofabrikanten zouden ruitenwissers elke 12 tot 15 maanden vervangen moeten worden. Ze zijn namelijk gemaakt van rubber en het weer heeft een groot effect op de slijtage ervan. Uit onderzoek van Markteffect blijkt echter dat maar liefst 96 procent van de Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat vervangt.

Bijna een kwart van de ondervraagde automobilisten geeft aan de ruitenwissers pas te vervangen na APK-afkeur. Vooral bij nieuwe auto’s kan dit een risico vormen voor de verkeersveiligheid, aangezien de eerste keuring voor nieuwe auto’s pas na drie of vier jaar staat gepland. Verder bleek dat een groot deel van de ondervraagden zijn ruitenwissers pas vervangt wanneer er strepen op de ruit achterblijven, er een raar (schrapend of piepend) geluid hoorbaar is, of als grote delen van de voorruit niet meer gewist worden.

12 tot 15 maanden
De automobilisten werd niet alleen gevraagd naar de frequentie waarop zij hun ruitenwissers vervangen, maar ook  hoe zij denken dat het advies luidt. Bijna een kwart van hen gaf de daadwerkelijk voorgeschreven termijn van 12 tot 15 maanden aan het meest logisch te vinden. Nagenoeg 40 procent dacht dat er geadviseerd werd om ‘elk jaar voor de winter’ de wissers te vervangen en 18 procent dacht dat elk halfjaar het officiële advies was.

Voorbereiden op de winter
In tegenstelling tot de verwaarlozing van de ruitenwissers, vullen de automobilisten rond de winter wel netjes het ruitensproeierreservoir met antivries. De meerderheid (77 procent) doet dit zelf en 15 procent laat dit over aan de garage. De overige ondervraagden, die geen gebruikmaken van antivries, lopen het risico op bevriezing van sproeiers en leidingen. Er worden nog meer maatregelen genomen ter voorbereiding op de winter, zoals het laten inspecteren van de accu, en het checken van de airconditioning en/of verwarming om bevriezing van deurrubbers te voorkomen.

Onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Markteffect, in opdracht van BOVAG, onder 1.026 automobilisten.