U bent hier

Auto leasen in 2018: modellen en maatregelen

Auto leasen in 2018: modellen en maatregelen

16 februari 2018
Wat kun je in 2018 aan nieuwe modellen leaseauto's verwachten en welke maatregelen staan er voor de leaseauto op stapel? 2018 in een notendop.

1. ŠKODA KAROQ
Vanaf kerst 2017 is de nieuwe ŠKODA KAROQ te bewonderen bij de dealer. Het design van deze stoere SUV kenmerkt zich door dynamiek en een krachtig uiterlijk. Stoere belijning en mistlampen die hoog in het front staan, versterken de typische SUV-uitstraling. Het multifunctionele karakter van de auto wordt onderstreept door de beschikbaarheid van vele opties als DSG, 4x4 en Varioflex.

2. Vernieuwde ŠKODA Fabia
ŠKODA heeft nog meer in petto. De Fabia wordt in de zomer van 2018 vernieuwd. Een opgefrist design van het front met onder andere nieuwe koplampen en een meer uitgesproken grille maken daar deel van uit. De Fabia blijft onveranderd leverbaar als 5-deurs hatchback en als Combi-versie, als een van de weinige in het compacte segment.  

3. Audi e-tron quattro
Audi komt naar verwachting eind 2018 met zijn e-tron quattro op de Nederlandse markt. Dat is een volledig elektrische SUV met een actieradius (NEDC) van 525 kilometer dankzij een 95 kWh accupakket.

4. Audi A6 en A7 Sportback
Audi komt in het voorjaar met de nieuwe A7 Sportback en vanaf de zomer ook met de nieuwe Audi A6. Deze modellen kennen een zeer onderscheidende styling en zitten boordevol nieuwe technieken en innovaties. Apple CarPlay en Android Auto zijn via het MMI-infotainmentsysteem te personaliseren.



5. Audi Q8
Ook de Q8 ziet in 2018 het levenslicht. Deze auto heeft een geheel eigen lijnenspel en een imposant front met een karakteristieke grille en twee grote instroom-openingen onder de koplampen. Een auto met sportieve aspiraties.  

6. Audi A1 en Q3
De Audi A1 en Audi Q3 worden in het najaar van 2018 ook volledig vernieuwd.

7. Volkswagen Touareg
Volkswagen komt met de nieuwe Touareg. Deze combineert de kracht van een SUV met het comfort van een limousine. Dit resulteert in hoogwaardige offroad-kwaliteiten en geavanceerde on road-technologie.

8. Volkswagen e-Crafter
Volkswagen Bedrijfswagens verwacht in het najaar van 2018 de elektrische Crafter op de markt te brengen. Ideaal voor emissievrije stadsdistributie. De e-Crafter is buitengewoon ruim. Hij heeft een laadvolume van 10,7 m3. De maximaal bruikbare hoogte van de laadruimte bedraagt 1,86 meter, de maximale laadbreedte tussen de wielkasten meet 1,38 meter. Met een actieradius van 160 kilometer is de e-Crafter bij uitstek geschikt voor ‘last mile-leveringen’.

9. De SUV’s van SEAT  
SEAT heeft de SUV-smaak flink te pakken. De Arona is na de Ateca de tweede SUV/crossover van het merk. De Arona is verwant aan de nieuwe SEAT Ibiza. De hoogpotige vijfdeurs is wel 7,9 cm langer en 9,9 cm hoger. Je zit ook 5 cm hoger dan in een Ibiza en dat betekent nog meer hoofdruimte voor- en achterin.

10. Uitbreiding van de SEAT CNG-range
Na de Mii en de Leon is vanaf begin 2018 ook de Ibiza als CNG verkrijgbaar en in november 2018 volgt de Arona. Met een aangescherpte prijs, beschikbaarheid in de sportieve FR-uitvoering heeft SEAT het meest aantrekkelijke CNG-aanbod in de markt. SEAT biedt hiermee een milieuvriendelijk alternatief.
 

En dan nog dit: de maatregelen in 2018

1. Bijtelling
Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een volledig elektrische auto is in 2018 4 procent, net als in 2017. Dit blijft zo tot en met 2020. Het kabinet wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. De bijtelling voor plug-in hybrides blijft 22 procent tot 2020. Heeft je nieuwe auto een CO2-uitstoot van 106 gram per kilometer of meer? Dan geldt van 2018 tot 2020 het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Dit was in 2017 ook 22 procent.

2. Bpm
Voor volledig elektrische auto’s betaal je in 2018 geen bpm. Dit blijft zo tot en met 2020.
Hoeveel bpm je voor jouw gewone of plug-in hybride auto moet betalen, hangt af van een aantal punten. Onder andere hoeveel CO2 de auto uitstoot en het tarief van de bpm.

3. MRB
Je betaalt, net als in 2017, in 2018 geen mottorrijtuigenbelasting (MRB) voor een volledig elektrische auto. Dit blijft zo tot en met 2020. Sinds 2017 gaat de berekening van de MRB voor plug-in hybride auto’s over het hele gewicht. Inclusief de accu. Tot 2017 werd het gewicht van de accu in mindering gebracht bij de berekening van de MRB (kilo correctie). Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief. Dit betekent dat je de helft van het tarief voor een gewone auto betaalt. Voor auto’s met dieselmotor zonder fabrieksroetfilter gaat de MRB per 2019 omhoog met 15 procent. Dit is inclusief het deel dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van 225 euro per jaar.