GROOTZAKELIJK

​Een belangrijke speler in het MVO-beleid van uw organisatie is het wagenparkbeleid. Het is immers een zeer efficiënte manier om de CO2-voetafdruk (en de kosten) van uw bedrijfsvoering te reduceren. Als het goed is maakt het wagenparkbeleid op zijn beurt weer deel uit van een uitgekiend mobiliteitsbeleid, waarin u kijkt naar alle kilometers die uw werknemers maken. 
Een belangrijke speler in het MVO-beleid van uw organisatie is het wagenparkbeleid. Het is immers een zeer efficiënte manier om de CO2-voetafdruk (en de kosten) van uw bedrijfsvoering te reduceren. Als het goed is maakt het wagenparkbeleid op zijn beurt weer deel uit van een uitgekiend mobiliteitsbeleid, waarin u kijkt naar alle kilometers die uw werknemers maken. 

Mobiliteitsbudget 
Binnen het mobiliteitsbeleid is het de kunst goed te kijken naar wie welke kilometers maakt. Het bezit van een auto is ondergeschikt aan het gebruik ervan. En waarom zouden uw werknemers niet vaker de trein of de fiets nemen? Of een auto die ook door een collega wordt gereden? De ultieme manier om het mobiliteitsbeleid vorm te geven naar gemaakte kilometers is het persoonsgebonden mobiliteitsbudget. Daarmee koopt elke werknemer zijn eigen mobiliteit in. Dat kan dus de vertrouwde auto van de zaak zijn, maar misschien besluit hij z’n kilometers wel heel anders te gaan maken. Zo heeft u minder kosten, en uw werknemer mobiliteit op maat met de kostenvoordelen van dien.

Verlaging van de total cost of ownership (TCO)
Uw wagenpark is waarschijnlijk al behoorlijk schoon en zuinig. Maar daarmee haalt u nog lang niet alles uit uw wagenpark. De kostenvoordelen die een schoon en zuinig wagenpark biedt kunt u namelijk vergroten door er gepaste financieringsvormen bij te vinden. Full Operational Lease kan de total cost of ownership positief beïnvloeden. Als u de juiste mix van leasevormen inzet – van responsible lease tot additional lease en van short lease tot stock lease – verlaagt u de kosten aanzienlijk. De berijders van uw wagenpark zijn ook een belangrijke sleutel in kostenbesparingen. Dankzij rijtrainingen in zuiniger rijden, bespaart u tot 15% op de brandstofkosten.

Verder besparen
De mobiliteitskosten behoren in elk bedrijf tot de top drie van grootste uitgaven. Dus als u daarin veel winst weet te behalen, straalt het direct af op het bedrijfsresultaat. En net zoals een goed mobiliteitsbeleid de overtreffende trap van een goed wagenparkbeleid is, zo helpt het bepalen van de total cost of mobility (TCM) u een nog beter zicht te krijgen op kostenbesparingen dan de total cost of ownership (TCO) doet. U neemt namelijk alle te maken kilometers mee, ook die niet met de auto gemaakt (hoeven) worden. Dan komt het mobiliteitsbudget weer om de hoek kijken. 
Maar liefst 49% van de leaserijders die zijn leaseauto zou...
In 2021 mogen Europese auto’s nog slechts 95 gram CO2...
De ene leaseauto is de andere niet. Sommige leaserijders kiezen...
Ruim 40 procent van de eigenaren van een elektrische fiets...
Flexibiliteit zorgt voor optimaal meebewegen met economische ontwikkelingen. Daar hoort...
Kosten besparen op een wagenpark lijkt lastig. Maar is dat...