U bent hier

Kabinet houdt vast aan Autobrief II

Kabinet houdt vast aan Autobrief II

28 september 2017
Echt grote veranderingen waren niet te verwachten tijdens de Derde Dinsdag van september, maar welke plannen heeft het huidige demissionair kabinet dan wél in petto op het gebied van mobiliteit en belastingen voor de komende periode? We zetten alle zaken overzichtelijk op een rijtje.

Prinsjesdag 2017 is achter de rug. Tot schokkende wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid heeft dat niet geleid. Dat was ook niet te verwachten aangezien een nieuw kabinet nog niet gevormd is en het parlement de Wet Uitwerking Autobrief II al heeft goedgekeurd. Maar wat zijn die plannen ook alweer?

Bijtelling in 2018
Zoals bekend bedraagt het bijtellingspercentage voor nieuwe leaseauto's in 2018 standaard 22 procent. Alleen nieuwe modellen die 0 gram per kilometer uitstoten, komen in aanmerking voor 4 procent. Het gaat bij deze groep om elektrische auto's en om auto's die rijden op waterstof. Auto’s in deze categorie zijn bijvoorbeeld de Volkswagen e-up! en de Volkswagen e-Golf.

Uitzondering voor waterstofauto's
Het bijtellingspercentage wordt berekend op basis van de cataloguswaarde. Vanaf 2019 wordt het gunstige percentage van 4 procent bijtelling alleen nog gehanteerd voor elektrische auto's die een catalogusprijs hebben van minder dan 50.000 euro. Duurdere elektrische auto's worden ook volledig aangeslagen voor 22 procent. Alleen voor auto's die rijden op waterstof geldt een uitzondering. Die komen wel altijd in aanmerking voor 4 procent, ongeacht de hoogte van de catalogusprijs. Voor auto’s die op dit moment al een lagere bijtelling hebben, blijft het oude percentage gewoon gelden. De maximale periode daarvoor is en blijft 60 maanden.

Motorrijtuigenbelasting
Ook wat betreft de motorrijtuigenbelasting zijn er geen veranderingen ten opzichte van de eerder genoemde Autobrief II. Het nihiltarief voor volledig elektrische auto’s blijft gehandhaafd in 2018, voor plug-in hybrides geldt een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. Dit blijft zo tot en met 2020. Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter gaat de motorrijtuigenbelasting per 2019 omhoog met 15 procent. Factoren die de hoogte van het bedrag bepalen, zijn onder meer de provincie waarin je woont, het type brandstof en het gewicht van de auto.

BPM
BPM is de belasting voor personenauto's en motorrijwielen. Het tarief voor een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Volledig elektrische auto's, modellen die geen CO2 uitstoten, blijven ook in 2018 vrijgesteld van BPM. De tariefschijven worden de komende jaren bijgesteld aan de technische vooruitgang, waardoor de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s afneemt. Tegelijkertijd worden de BPM-tarieven stapsgewijs afgebouwd met bijna 15 procent tot en met 2020.

Investeren in wegen
Het demissionair kabinet maakte verder bekend dat er in 2018 6,2 miljard euro geïnvesteerd wordt in infrastructuur. 2,6 miljard daarvan is bestemd voor het hoofdwegennet (268 kilometer aan nieuwe rijstroken), 2,2 miljard gaat naar het spoor (op een aantal trajecten gaan meer treinen rijden). De kans op invoering van een kilometerheffing – zowel voor personenauto's als bedrijfswagens – lijkt nihil; VVD en CDA zijn allebei tegen rekeningrijden.

Nieuwe aanpak mobiliteit
De Mobiliteitsalliantie, een samenwerking tussen onder meer ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, liet weten verheugd te zijn dat de kernpunten – namelijk het veel integraler kijken naar (duurzame) mobiliteit in Nederland – nog door het demissionair kabinet worden omarmd. “Hiermee geeft het huidige kabinet een goede voorzet aan het nieuwe kabinet. Het bereikbaar houden van Nederland vraagt om extra investeringen in de infrastructuur, maar ook om een nieuwe aanpak van mobiliteit. Daar hoort het moeiteloos kunnen combineren van allerlei vervoersmodaliteiten bij, zodat personen en goederen sneller en duurzamer op hun plek van bestemming komen.”