U bent hier

Wagenparkbeheer uitbesteden, een trend?

Wagenparkbeheer uitbesteden, een trend?

26 september 2017
Steeds meer ondernemingen besteden hun wagenparkbeheer volledig uit aan de leasemaatschappij. Volgens Aart Van De Poppe, Tendermanager bij Volkswagen Pon Financial Services, is dit een trend maar niet de trend waar het uiteindelijk om draait. “Wat mij betreft moet je het breder zien: het uitbesteden van het gehéle mobiliteitspakket. Hoe je hier invulling aan geeft, dat is een stuk toegevoegde waarde. Transparantie en vertrouwen zijn hierbij leading.”

Organisaties met grote(re) wagenparken – zeg vijftig auto’s en meer - stappen veelal over van traditioneel leasen naar een dienst waarbij het volledige wagenparkbeheer wordt geoutsourcet; van het bestelproces tot en met het contact met de leaserijders. De animo voor deze leasevorm groeide de afgelopen jaren zelfs met zo’n 30% per jaar. De voornaamste reden? Door de uitbesteding van alle randzaken rondom het leasen kunnen ondernemingen zich voor de volle 100% focussen op hun kernactiviteiten.

Uitbesteden wagenparkbeheer
“Het volledig uitbesteden van het wagenpark bij de leasemaatschappij of tussenpersonen is nu zeker hot, maar nieuw is het zeker niet”, zegt Aart Van De Poppe. “In 2000 werd dat al door de grotere leasemaatschappijen voor diverse grote fleetowners ingericht en uitgevoerd. Onderdeel van het uitbesteden was onder meer het inrichten van een berijdersdesk in combinatie met een webcalculator. Daarbij werden alle werkzaamheden rondom de leaseauto’s door de leasemaatschappij uitgevoerd die eerst door de HRM-afdeling van veel grote fleetowners werden gedaan.”

De ultieme vorm van ontzorging
“Mijns inziens moeten we het veel breder zien”, vervolgt Aart. “Voor nu, maar zeker ook voor de toekomst. En zo zijn wij van Volkswagen Pon Financial Services ook ingericht. We gaan voor volledig beheer; de ultieme vorm van ontzorging door werkelijk álles voor een klant uit handen te nemen. Hierbij moet je denken aan natuurlijk de leaseauto, maar ook de trein, tram, bus, metro, taxi, fiets, veerpont of Greenwheels; alle soorten van vervoer gecombineerd. Dit doen we met Shuttel, dat ook een onderdeel is van het Pon-concern, en deels voortgekomen is uit deze beweging. Daarnaast is er nog een tool nodig om het één en ander te kunnen beheren. Die tool is een workflow managementsysteem dat hier volledig in eigen huis is ontwikkeld.”

Bijzondere kruisbestuivingen
“Ik durf gerust te beweren dat we hier uniek mee zijn in de huidige markt. We zijn dan ook de enige die een dergelijke totaaloplossing biedt. Het is zaak om te blijven kijken naar de toekomst en om steeds mee te blijven denken met de klant. En ja, dan kunnen er best bijzondere kruisbestuivingen ontstaan, zoals een wonderlijke combinatie van mensen die een ov-kaart hebben én een private leaseauto rijden. Die betalen ze dan vanuit hun mobiliteitsbudget. Dat moet je natuurlijk wel allemaal beheren. En dat doen wij dus voor ze.”

Volledig transparant
“Het is absoluut de toekomst. Onlangs hebben we met Shuttel een succesvolle mobiliteitstender gedaan voor de rijksoverheid voor 100.000 eenheden”, vertelt Aart. “Dat is veruit onze grootste klant. We waren echt niet de goedkoopste, maar we hadden wel het beste aanbod. Als we het doen, dan doen we het goed. Het punt is dat er wel allerlei oplossingen zijn, het probleem is alleen de verbinding tussen die oplossingen. Je moet alle transacties kunnen verwerken, samen kunnen brengen, rapporteren en zodanig in beeld hebben en sturen, dat de klant er ook vertrouwen in heeft. Klanten zijn – terecht – nu eenmaal huiverig voor het feit dat ze geen sturing meer op hebben op het beheer, omdat ze het totaal uit handen geven. Wij zijn daarom volledig transparant. Door het inzichtelijk te houden, kun je de klant laten zien dat hij met jou toch echt de beste deal heeft. Transparantie geven betekent vertrouwen krijgen, zo simpel is het en gelukkig ervaren onze klanten dat ook zo.”