Nieuwe auto fors duurder

Nieuwe auto fors duurder

26 februari 2018
In tien jaar tijd is de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto voor de particulier met 27 procent gestegen. Zo heeft RAI Vereniging uitgerekend. In de zakelijke markt is de trend precies andersom.

Waar in 2007 de gemiddelde particuliere koper nog zo’n 23.272 euro neertelde voor een nieuwe auto, lag dat bedrag in 2017 op 29.596 euro. Mede door deze stijging is de totale omzet van de autobranche uit nieuwverkopen gegroeid naar 13 miljard euro: een toename van ruim 11 procent.

Meer vertrouwen in economie
Volgens Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, zijn enerzijds de stijgende interesse in kleine SUV’s en anderzijds de hogere BPM, de grootste oorzaken van de hogere gemiddelde aanschafprijs. Daarnaast stelt van Eijck dat consumenten meer vertrouwen krijgen in de economie, waardoor de automobilist weer meer geld durft uit te geven aan een nieuwe auto.

Aanschafprijs zakelijke auto gedaald
Opmerkelijk is het feit dat er in de zakelijke markt juist minder geld wordt uitgegeven aan de nieuwkoop van auto’s. In 2007 lag de gemiddelde aanschafprijs nog op 34.569 euro, maar in 2017 legde de zakelijke koper gemiddeld ‘slechts’ 33.574 euro neer.

Bijna kwart nieuwe auto’s is kleine SUV
Inmiddels bestaat zo’n 21 procent van de nieuw verkochte auto’s uit kleinere typen SUV’s. Een duidelijke verschuiving in interesse dus, aangezien voorheen vooral het kleine middenklasse segment populair was. De automobilist kiest nu vaker voor het stoere sportieve uiterlijk van een SUV. Daarnaast zijn de vaak hogere instap en zit ook redenen voor aanschaf van een kleine SUV. Van Eijck: “Niet verwonderlijk dat ruim 70 procent van alle particuliere kopers van deze auto’s ouder is dan 55 jaar.”

Hoge BPM is “zeer onwenselijk”
Vorig jaar steeg de gemiddelde belasting van personenauto’s en motorrijtuigen (BPM) met ruim 17 procent van 3.927 naar 4.620 euro. Van Eijck noemt dit zeer onwenselijk, aangezien de hoge Nederlandse BPM zeer marktverstorend werkt. Volgens hem is dit een van de belangrijkste redenen voor de recordhoogte van het aantal parallel geïmporteerde auto’s in 2017. “Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland. De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s.”