U bent hier

Verkoop elektrische auto’s verdubbelt

Verkoop elektrische auto’s verdubbelt

03 januari 2018
De verkoop van elektrische auto’s verdubbelt in 2018 ten opzichte van 2017: RAI Vereniging schat dat er in 2018 zo’n 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s worden verkocht, tegen ongeveer 7.000 in 2017.

“Elektrisch rijden wordt interessanter voor een grotere groep autorijders”, vertelt Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging. De belangrijkste reden voor de voorspelde groei in populariteit van elektrische auto’s, is het feit dat vanaf volgend jaar betaalbaardere modellen worden geïntroduceerd.
 
Nieuwe modellen met groter bereik
Tevens hebben de nieuwe elektrische auto’s over het algemeen een groter bereik. Tel daar een lage bijtelling bij op en dan wordt het voor een steeds grotere groep autobezitters interessant om te kiezen voor uitstootvrij rijden. De stijgende populariteit was ook dit jaar al waarneembaar: op 1 november 2017 zijn er ruwweg 6.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht, tegen zo’n 3.000 op hetzelfde moment in 2016.



Vooral populair op zakelijke markt
Het afgelopen jaar is bijna 90 procent van de nieuwverkopen zakelijk. De zakelijke markt wordt tot 2021 gestimuleerd volledig elektrisch te rijden met een lage bijtelling van slechts 4 procent, waar overige personenauto’s een bijtelling van 22 procent kennen. Ondanks dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden, kiezen particulieren wel nog vaak voor betaalbaardere benzine- of dieselauto’s.
 


Laadnetwerk klaarmaken voor de toekomst
De groeiende populariteit van elektrisch rijden is essentieel om de CO2-doelstellingen te halen. “Maar”, zo vertelt Van Eijck, “dit betekent wel dat het noodzakelijk is om het laadnetwerk uit te breiden en op te waarderen. Als er in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan, moet het stroomnetwerk wel voldoende capaciteit hebben. Daarnaast worden de accu’s steeds groter, waardoor het opladen langer duurt als het laadnetwerk niet wordt aangepast.” Het is dus noodzakelijk dat er flink wordt geïnvesteerd om het laadnetwerk klaar te maken voor de toekomst.

Hybride en plug-in hybride
Afgelopen jaren was de plug-in hybride (PHEV) in de zakelijke markt erg populair dankzij de lagere bijtelling. Deze lagere bijtelling is sinds dit jaar echter afgeschaft, waardoor de populariteit van deze auto’s sterk is afgenomen. Waar in de eerste tien maanden van 2016 nog 9.749 PHEV’s werden geregistreerd, waren dat er dit jaar nog maar 668. Daarentegen steeg het aantal verkochte nieuwe hybrides zonder stekker wel het afgelopen jaar, van 11.535 naar 14.908.