U bent hier

Emissievrij in 2030: is dat haalbaar?

Emissievrij in 2030: is dat haalbaar?

23 november 2017
Alle nieuwe auto's die vanaf 2030 worden verkocht, mogen geen CO2 meer uitstoten. Dat is het streven van kabinet Rutte III. Fleetwise vroeg RAI Vereniging, brancheorganisatie BOVAG en energiebedrijf Eneco om een reactie op het onlangs gepresenteerde regeerakkoord: zijn we er klaar voor?

Onlangs maakte Volkswagen bekend dat het de komende jaren 34 miljard euro investeert in autonoom rijden, nieuwe mobiliteitsdiensten, digitalisering en elektrische auto’s. Een teken dat de industrie fors inzet op de brandstoftransitie. Floris Liebrand van belangenbehartiger RAI Vereniging denkt in elk geval dat de industrie er klaar voor is. Maar dat is niet de enige partij die stappen zal moeten zetten. “Als industrievertegenwoordiger hebben wij altijd gezegd: de techniek om emissieloos te rijden, is er. Maar wil je echt alle nieuwe auto’s vanaf 2030 zonder fossiele brandstof de weg op sturen, dan moet eerst aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan.”

Zorgen voor voldoende oplaadcapaciteit
“Ten eerste moet de infrastructuur er gereed voor zijn”, vervolgt Liebrand. “Nu rijden er ongeveer 150.000 elektrische auto’s in Nederland, dat zullen er straks veel meer zijn. Je moet dus zorgen dat je voldoende capaciteit hebt om al die nieuwe auto’s op te laden; dat is nu nog niet het geval. En ook de capaciteit van het netwerk moet groter, want accu’s van auto’s worden ook alleen maar groter en de automobilist wil zijn auto sneller kunnen opladen. Werk aan de winkel dus.”



Elektrische auto snel goedkoper
Bij energiebedrijf Eneco denken ze dat het met die capaciteit wel goed komt en zijn ze logischerwijs content met elke stimulans om het elektrisch rijden te promoten. “We zijn blij dat het kabinet de uitstoot van mobiliteit als urgent probleem op de agenda zet”, vertelt woordvoerder Arie Spruit. “Het past goed bij wat wij als energiebedrijf met een duurzame strategie willen: een zo snel mogelijke overgang naar een duurzaam energiesysteem. Wij denken dat uiteindelijk ook de automobilist profiteert: de verwachting is dat kort na 2020 elektrische auto’s over de hele levensduur – aanschaf, brandstof, onderhoud – goedkoper zijn dan benzine- en dieselauto’s.”

Wordt waterstof de norm?
Maar of dat ook echt zo zal zijn, moet eerst nog maar eens blijken, stelt Paul de Waal van brancheorganisatie BOVAG. “De haalbaarheid van het streven om vanaf 2030 alleen nog emissieloze auto’s te verkopen, hangt van veel factoren af. Hoe snel worden elektrische auto’s betaalbaar en dus een redelijk alternatief voor de particulier? En hebben fabrikanten voldoende capaciteit om vervolgens aan de vraag te voldoen? Verder ben ik benieuwd wat er met waterstof gaat gebeuren. Het zou zomaar kunnen dat dat de norm gaat worden. Maar ook dat moet de komende jaren blijken. Het streven is dus logisch, maar we moeten afwachten wat de toekomst brengt.”